مقاله

راهنمای تخصصی استفاده از رنگ در خانه (قسمت دوم)

 

در قسمت اول این مقاله درباره تعدادی از رنگ‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها در دکوراسیون خانه صحبت کردیم. رنگ‌های سفید، سیاه، زرد، بنفش، صورتی و قرمز رنگ‌هایی بودند که درباره آن‌ها صحبت شد و چگونگی استفاده از آن‌ها و تأثیرشان در محیط خانه موردبررسی قرار گرفت. در قسمت دوم این مقاله درباره تأثیر رنگ‌های دیگری که در محیط خانه استفاده می‌شود صحبت خواهیم کرد و هرکدام را به‌طور جداگانه موردبررسی قرار خواهیم دارد. با ما همراه باشید.

خاکستری

رنگ خاکستری در سال‌های اخیر کاملاً موردتوجه قرارگرفته است. رنگ خاکستری از ترکیب رنگ‌های سفید و مشکی به وجود می‌آید و هنگامی‌که با طیف رنگ‌های صورتی و نارنجی ترکیب می‌شود بسیار چشم‌نواز و پرانرژی خواهد شد. این رنگ آرامش و خنکی خاصی دارد و ازاین‌رو برای اتاق‌خواب و یا حمام مناسب است. استفاده از لایه‌های رنگی متفاوت در میان رنگ خاکستری می‌تواند نتیجه خیره‌کننده‌ای را برای شما به ارمغان بیاورد.

معمولاً کمتر کسی در دکوراسیون خانه خود از رنگ خاکستری استفاده می‌کند. زیرا بسیاری این رنگ را رنگ آرامش و افسردگی می‌دانند و تصورشان این است که استفاده از این رنگ حس غم و ناراحتی را القا می‌کند. درست است که این رنگ باعث آرامش می‌شود ولی به‌واسطه خنثی بودن، به‌راحتی بارنگ‌های دیگر قابل‌ترکیب شدن است. دلیل دیگری که باعث می‌شود این رنگ کمتر در دکوراسیون خانه استفاده شود رسمی بودن آن است. خاکستری رنگی رسمی است که در بسیاری از فضاهای رسمی و اداری استفاده می‌شود و شاید در فضای خانه‌هایی که دوست دارند از ترکیبات فانتزی در دکوراسیون استفاده شود جایی نداشته باشد. ولی درهرصورت اگر به دنبال رنگی خنثی هستید که به‌راحتی بارنگ‌های دیگر ترکیب شود و همچنین آرامش را به شما القا کند و در ضمن کمی هم رسمی باشد باید رنگ خاکستری را انتخاب کنید.

 

آبی

وقتی صحبت از رنگ آبی می‌شود ناخودآگاه به یاد کلماتی همچون دریا، آسمان، فیروزه و آرامش می‌افتیم. آبی رنگی سرشار از صلح و ثبات و مفهوم وسیعی از آرامش است. روانشناسی رنگ می‌گوید آبی محرک ذهن بوده و برای دفاتر کاری مناسب است. همچنین آرامش زیادی که این رنگ القا می‌کند می‌تواند برای فضاهایی مانند اتاق‌خواب و یا حتی حمام خانه‌ها مناسب باشد. بسیاری از طراحان بر این باورند که آبی بودن رنگ آسمان که در بسیاری از روزهای سال خودنمایی می‌کند می‌تواند منشأ الهام گیری آن‌ها در طراحی فضای خانه باشد. ترکیب طیف‌های مختلف رنگ آبی بارنگ‌های خنثی می‌تواند نتیجه مثبتی داشته باشد. مخصوصاً در مناطق گرمسیری می‌تواند به خنک جلوه داده فضا کمک کند و تأثیر زیادی در ایجاد حس آرامش در خانه کند.

 

سبز

سبز بودن فضا باعث ایجاد حس طراوت و نشاط و تازگی ناشی از طبیعت می‌گردد. سبز رنگ طبیعت است و با استفاده از این رنگ می‌توانید به خنک شدن فضا کمک کنید. سبز یک رنگ متعادل میان رنگ‌های دیگر است و درنتیجه تعادل را در فضای اطراف ایجاد می‌کند. از رنگ انواع مصنوعات چوبی گرفته تا رنگ‌های تیره و روشن در طیف سبز می‌تواند به کامل شدن فضای موردنظرتان کمک کند. این ترکیبات در سرتاسر خانه می‌تواند استفاده بشود. سعی کنید در فضاهای با نور زیاد از این ترکیب استفاده کنید. زیرا استفاده از رنگ سبز در فضای تاریک می‌تواند عملکردی معکوس داشته باشد.  یک جنگل با درختان زیاد و سرسبزی فراوان را تصور کنید. این جنگل با نور زیاد خورشید زیباست و هوای ابری و تاریک نتیجه بصری خوبی برای شما به ارمغان نمی‌آورد. سبز رنگی است که به‌تنهایی می‌تواند در دکوراسیون استفاده شود و نیازی به رنگ مکمل ندارد. رنگ سبز را در طیف‌های مختلف می‌توانید در تمام بخش‌های خانه استفاده کنید و نتیجه شگفت‌انگیز استفاده از آن را ببینید.

 

رنگ‌های متالیک

رنگ‌های متالیک شامل رنگ‌هایی مانند مسی، طلایی، نقره‌ای و به‌طور خاص رنگ فلزات می‌شود. در حال حاضر استفاده از این رنگ‌ها در فضاهای مختلف در حال گسترش است. رنگ مسی و طلایی جزو رنگ‌های گرم و نقره‌ای جزو رنگ‌های سرد محسوب می‌شوند. بنابراین کارایی آن‌ها را خوب باید بدانید و به‌درستی از آن‌ها استفاده کنید. در هر فصلی جذابیت رنگ‌های متالیک می‌تواند متفاوت باشد. ولی این‌گونه به نظر می‌رسد که رنگ مسی برای تمام فصول قابل‌استفاده است. استفاده از خود فلز مس در فضای آشپزخانه و برای پخت‌وپز بسیار مفید است و به گفته کارشناسان باید در هر خانه‌ای یک ظرف مسی برای استفاده وجود داشته باشد. در دکوراسیون آشپزخانه هم استفاده از رنگ مسی برای گرم کردن فضا و ایجاد حس نشاط کمک شایانی خواهد کرد. در خصوص رنگ طلایی این‌گونه نیست و به نظر می‌رسد پاییز مناسب‌ترین فصل برای استفاده از رنگ طلایی در دکوراسیون باشد. می‌توانید از وسایل تزیینی به رنگ طلایی در این فصل استفاده کنید. رنگ نقره‌ای نیز برای فصول گرم سال قابل‌استفاده با اثر مطلوب است.

نارنجی

نارنجی رنگی است که استفاده از آن در دکوراسیون خانه کمی شهامت می‌خواهد. هرکسی به دنبال استفاده از رنگ نارنجی در دکوراسیون نیست و شاید کمتر شخصی را پیدا کنید که مثلاً برای مبلمان منزل خود سراغ رنگ نارنجی برود. ولی درواقع نارنجی رنگی گرم و پرانرژی است که در بسیاری از نقاط منزل کارایی دارد. استفاده از رنگ نارنجی در محیط ناهارخوری اثرات خوبی دارد. زیرا این رنگ باعث ایجاد آرامش در هنگام غذا خوردن می‌شود و می‌توانید از غذا خوردن خود لذت ببرید. رنگ نارنجی خونگرمی ایجاد می‌کند پس توصیه می‌شود حتی اگر قصد استفاده از این رنگ را به‌عنوان رنگ غالب در دکوراسیون ندارید، با استفاده از وسایل کوچک تزیینی به رنگ نارنجی، مقداری از این رنگ را به محیط خانه خود اضافه کنید. مخصوصاً در محیط‌هایی که از رنگ سفید مطلق استفاده می‌شود. استفاده از ترکیب رنگ نارنجی و سفید در دکوراسیون سبک خاص و بی‌نظیری را ایجاد خواهد کرد. البته این رنگ در همه‌جا کاربرد ندارد و مثلاً در اتاق‌خواب نباید از این رنگ استفاده کنید زیرا برهم زننده آرامش و تمرکز افراد هنگام استراحت کردن است.

 

نکات پایانی
طراحی به سبک تک‌رنگ

استفاده از تک‌رنگ‌ها در طراحی محیط، مناسب برای طراحی‌های شلوغ است و این سبک کمک زیادی به شیک بودن فضای طراحی‌شده می‌کند. کسانی که به ساده و شیک بودن محیط فکر می‌کنند و درعین‌حال محیط شلوغی دارند باید به سراغ این نوع طراحی بروند. استفاده از رنگ‌های سفید و مشکی و حتی خاکستری در مدل تک‌رنگ، می‌تواند شمارا به هدفتان برساند. این مدل را می‌توانید در هرجایی در منزل استفاده کنید. برای رسیدن به این هدف کار سختی ندارید. زیرا تمامی اجزای لازم برای این هدف را به‌راحتی می‌توانید در اختیار داشته باشید. از کاشی و سرامیک و سنگ استفاده‌شده در کف و دیوار گرفته تا مبلمان. با این روش یک جریان یکنواخت در فضا ایجاد می‌کنید که می‌تواند توجهات را به خودش جلب کند. این روش در مناطقی که دارای نور زیاد هستند کارایی بیشتری خواهد داشت.

 

استفاده از رنگ‌های زیاد و ترکیبی

در بسیاری از طراحی‌ها از رنگ‌های زیاد و متنوع استفاده می‌شود که البته این سبک برای همه قسمت‌های خانه مناسب نیست. از این روش برای آشپزخانه و یا پذیرایی می‌توانید استفاده کنید ولی هیچ‌گاه این کار را با اتاق‌خواب انجام ندهید. زیرا استفاده از رنگ‌های زیاد در محیط اتاق‌خواب باعث برهم خوردن تمرکز و از بین رفتن آرامش در محیط می‌شود و می‌تواند روی خواب شما تأثیرات منفی بگذارد. اما در قسمت نشیمن و یا پذیرایی خانه با خیال راحت از رنگ‌ها استفاده کنید. استفاده از طیف گسترده رنگ‌ها باعث ایجاد هیجان و ایجاد حس صمیمیت بین افراد خانه می‌شود. برای رسیدن به این هدف لازم نیست به خرج بیفتید. مثلاً برای داشتن یکدست مبلمان رنگی می‌توانید از کوسن‌های ارزان‌قیمت و رنگی استفاده کنید و یا از پارچه‌های رنگی برای قسمت‌های مختلف خانه استفاده کنید تا رنگ بیشتری در محیط داشته باشید. از لوازم دکوری مختلف در رنگ‌های متنوع استفاده کنید. نکته مثبت این کار این است که با جابجایی مداوم لوازم و وسایل دکوری می‌توانید منزل خود را از حالت یکنواختی خارج کرده و هرچند وقت یک‌بار تغییرات اساسی در دکوراسیون خانه انجام دهید. امیدواریم این مقاله به شما در نوع انتخاب و طراحی فضای خانه‌تان کمک کرده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *