مقاله

چگونه از فضای نشیمن‌های کوچک بیشترین استفاده را بکنیم؟

 

در دنیای امروز و با کوچک‌تر شدن فضاهای مسکونی حتماً مشکل کمبود فضا برای قرارگیری وسایل و لوازم زندگی برای تعداد زیادی از افراد پیش‌آمده است. ما در این مطلب راهکارهایی را به شما نشان می‌دهیم تا به‌وسیله این راه‌ها بتوانید از فضای مسکونی خود بیشترین استفاده را ببرید.

برای بسیاری از ساکنان آپارتمان‌ها و خانه‌های کوچک نحوه چیدمان مبلمان در فضای نشیمن به یک معضل بزرگ تبدیل‌شده است. اینکه چیدمان و قرارگیری وسایل و مبلمان به‌گونه‌ای باشد تا بتوان بهترین استفاده را از فضای داخل خانه کرد. در بسیاری از خانه‌ها فضای نشیمن تبدیل به قلب خانه شده و چیدمان مبلمان در این فضا به سؤالی مبدل گشته که حل کردن آن حتی از بسیاری مسائل ریاضی سخت‌تر است.

 

ولی ما این خبر خوب را به شما می‌دهیم که باوجود فضای کوچک منزل و اتاق نشیمن، با یک چیدمان عالی می‌توانید بهترین استفاده را از فضای خود داشته باشید.

یکی از کلیدی‌ترین راه‌ها انتخاب وسایل و مبلمان متناسب با فضای مفید است که می‌تواند در چیدمان فضا به شما کمک زیادی کند. همچنین شما با خلاقیت و استفاده از المان‌های مختلف مانند آیینه در فضای کوچک خود می‌توانید به بزرگ‌تر جلوه دادن این فضا کمک کنید و از سانتیمترهای فضای نشیمن خود استفاده کنید.

در ادامه راهکارهایی را به شما ارائه می‌دهیم که بتوانید به کمک آن‌ها چیدمان خوبی را در فضای خانه خود داشته باشید.

 

تمرکز کنید تا بتوانید برجسته‌ترین امکانات خود را برای بهتر نشان دادن اتاق استفاده کنید. “کریستینا مورفی” طراح داخلی می‌گوید: “ارزیابی دارایی‌های اتاق و تا جایی که امکان دارد ساختن آن‌ها، بهترین راه برای جذاب کردن اتاق است”.

اگر فضای اتاق شما از نور کافی برخوردار نیست می‌توانید با بکار گیری وسایل بارنگ‌های روشن‌تر این نقیصه را جبران کنید. استفاده از تمامی نقاط موجود در اتاق نشیمن بسیار مهم است. شما حتی از فضای یک شومینه هم می‌توانید بهترین استفاده را برای بزرگ‌تر جلوه دادن اتاق نشیمن استفاده کنید و این فضای به‌ظاهر غیرقابل استفاده را به فضای مفیدی تبدیل کنید.

در فضاهای کوچک هر قطعه مبلمان سرنوشت‌ساز است. مورفی می‌گوید: “نیمکت‌های چوبی محکم و صندلی‌های چرخ‌دار دوستان شما هستند. آن‌ها می‌توانند خیلی کمتر از گزینه‌های دیگر فضای اتاق شمارا اشغال کنند درحالی‌که هنوز هم راحت هستند. قفسه‌ها و شلف‌های چوبی  و میزهایی که به دیوار قابل‌نصب هستند از گزینه‌های مناسب برای فضای کوچک شما هستند.

 

فضاهای کوچک می‌تواند شمارا به چالش بکشد و خلاقیت شمارا دوچندان کند. مورفی می‌گوید “من دوست دارم فضاها و وسایلی را ابداع کنم که کارآمد باشد”. او همچنین توصیه می‌کند “درصورتی‌که اتاق شما طولانی و باریک بود می‌توانید از چیدمان مبل راحتی به‌صورت پشت به هم برای جدا شدن فضا به دو قسمت استفاده کنید”.

از دکور برای ایجاد فضای موردعلاقه‌تان استفاده کنید. مورفی می‌گوید: “داشتن منابع نور در ارتفاعات مختلف به جذابیت اتاق کمک کرده و آن را بزرگ‌تر و جالب‌تر نمایش می‌دهد”. او همچنین توصیه می‌کند “با توجه به حفظ تعادل بصری در اتاق، از طبقه و قفسه‌های مختلف برای جلوه دادن به فضای اتاق استفاده کنید. مانند دیوار یک گالری می‌توانید از قطعات هنری و یا آیینه و حتی از کاغذدیواری به‌صورت جسورانه‌ای استفاده کنید”.

انتخاب مبلمان باقابلیت جابجایی زیاد

در اتاق‌های کوچک معمول است که مبل‌های بزرگ را به دیوار می‌چسبانند تا فضای بزرگی در وسط اتاق به وجود آید. اما درحالی‌که تنوع در چیدمان در این روش وجود دارد بهتر است روش‌های دیگر را نیز امتحان کرد. یک تیم طراحی در “کینگز لین” تصمیم گرفت از دو صندلی حصیری برای آزادی عمل بیشتر در این اتاق‌ها استفاده کند.

سبک کافه‌ها را امتحان کنید

آیا تابه‌حال سعی کرده‌اید روی میز قهوه‌خوری شام بخورید؟ می‌دانید که این امر امکان‌پذیر نیست. اما یک فرد به‌تنهایی و یا حتی یک زوج برای رفع نیازشان احتیاج به یک میز بزرگ دارند که به‌راحتی بتوانند روی آن غذا بخورند. شما به‌راحتی می‌توانید از یک میزگرد برای استفاده دو نفر استفاده کنید و میز را به دیوار بچسبانید. به‌این‌ترتیب بافاصله دادن میز از دیوار و همچنین استفاده از صندلی‌های تاشو، به‌سادگی می‌توانید این میز را برای استفاده چهار نفر آماده کنید و پس از صرف غذا آن را به حالت اولیه خود برگردانید.

 

از یک کنسول مانند یک میز استفاده کنید

یک کنسول می‌تواند جای مناسبی برای قرار دادن صندلی‌های تاشو به زیر آن باشد. شما می‌توانید این کنسول را که به دیوار نصب‌شده و فضای کمی را اشغال می‌کند برای مصارف روزانه استفاده کنید و حتی با وسایلی مانند آباژور و رومیزی‌های زیبا تزیین کنید. این کنسول می‌تواند میزبان خوبی برای وسایل روزمره شما مانند کتاب یا دسته‌کلید شما باشد.

استفاده از فرش برای ایجاد مناطق مشخص

تیم طراحی “امی استون” از فرش برای پر کردن قسمت خالی اتاق استفاده کرد. این فرش به‌گونه‌ای در دکوراسیون قرار داشت که با لبه‌های دیوار فاصله داشته و مرز مشخصی را برای مبلمان ایجاد کرد. همچنین کنسول و میز غذاخوری در بیرون این فرش قرار داشت. استفاده این‌چنینی از فرش مرز مشخصی را برای استفاده مبلمان ایجاد کرده و مانع به‌هم‌ریختگی مبلمان در فضای اتاق می‌شود.

نوشته های مشابه

4 دیدگاه در “چگونه از فضای نشیمن‌های کوچک بیشترین استفاده را بکنیم؟

  1. سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به
    کارتون ادامه بدین

  2. خسته نباشید ممنون به خاطر این مطالب زیبا

  3. وب سایت‌تون قالب خیلی ساده ، جالب
    و همینطور تاثیرگزار هستش

    1. علیرضا حیدری گفت:

      سپاسگزارم، نظر لطف شماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *