مقاله

چگونه محیط کاری بهتری داشته باشیم؟

 

بیشتر افراد در هر سمت و شغلی که فعالیت دارند برخی امور و کارهای خود را در اتاق کار و یا حتی روی میز انجام می‌دهند. این محیط‌های کاری بسته به نوع شغل افراد پذیرای وسایلی از نوع و جنس فعالیت آن‌هاست. همچنین انسان همواره راه‌های مختلفی را برای نشان دادن خصوصیات رفتاری و درونی خود داشته است که یکی از آن‌ها نحوه استفاده از وسایل و نحوه چیدمان آن‌ها در اتاق و میز کار است. وسایل جانبی در دفتر کار و روی میز و به‌صورت واضح‌تر اکسسوری مورداستفاده افراد، خصوصیات درونی و رفتاری آن‌ها را نشان می‌دهد. هر محیط کاری ممکن است ضوابط خاصی داشته باشد ولی محدودیت در استفاده از اکسسوری و وسایل جانبی کار و همچنین ایجاد محدودیت در استفاده از آن‌ها باعث می‌شود کارمندان انگیزه خود برای کار در محیط کاری را از دست بدهند. بنابراین نکته مهمی وجود دارد که در محیط کاری، در کنار ضوابط باید آزادی عملی برای کارمندان برای استفاده از وسایل جانبی و نحوه چیدمان میز کار باشد. استفاده از وسایلی مانند قاب عکس و مجسمه‌های زیبا، عکس‌های خاطره‌انگیز و یا وسایلی که به افزودن روحیه کارمندان کمک می‌کند، همه و همه باعث می‌شوند انرژی‌های منفی از محیط کاری دور شود، استرس کاهش پیدا کند و انگیزه و روحیه فردی بالا رود و درنتیجه‌ی بالا رفتن روحیه فردی، روحیه‌ی جمعی افراد نیز بالا رود که این امر درنهایت افزایش بهره‌وری را در پی خواهد داشت.

در این مقاله سعی بر آن داریم تا روش‌هایی را به شما معرفی کنیم که به‌کارگیری این روش‌ها محیط کاری را برای شما لذت‌بخش‌تر از گذشته خواهد کرد. این نکته اهمیت زیادی دارد مخصوصاً زمانی که قرار است ساعت‌های زیادی از شبانه‌روز را در اتاق و پشت میز وقت بگذرانید.

یکی از اولین نکاتی که می‌تواند بدون هیچ هزینه‌ای تغییراتی اساسی در محل کار شما ایجاد کند، جابجایی وسایل در محیط کار است. شما در بازه‌های زمانی متفاوت می‌توانید تغییراتی در نحوه چیدمان وسایل در محیط کاری ایجاد کنید تا روزمرگی استفاده از وسایل در مکان‌های مشخص از بین برود. از به‌هم‌ریختگی اتاق و وسایل آن اجتناب کنید. این اتفاق تمرکز ذهنی شمارا به هم می‌ریزد. محل و میز کارتان را به‌صورت مداوم تمیز کنید. وجود زباله و گردوغبار انرژی‌های منفی را به سمت شما هدایت می‌کند و مانع از انجام خوب کارها می‌شود. نکته‌ای که ازنظر فنگ شویی مهم است نحوه قرارگیری میز کار شماست. ازنظر فنگ شویی میز کار شما باید روبروی در ورودی باشد و یا محلی که به در ورودی دید داشته باشد. قرار گرفتن میز رو به دیوار می‌تواند اثرات بدی در حین کار برای افراد داشته باشد. هر شخصی با توجه به شغل و حرفه‌ای که در آن فعالیت می‌کند از وسایلی استفاده می‌کند که می‌تواند این وسایل را با توجه به ذوق و سلیقه خود تغییر دهد. این تغییرات می‌تواند در قسمت‌های مختلفی از قبیل رنگ و جنس و حتی شکل وسایل باشد. مثلاً خودکار یا وسایل دفتری مانند پانچ و منگنه می‌تواند در ابعاد و رنگ‌های موردعلاقه شخص باشد. شاید در نظر اول فکر کنید این کار تأثیر چندانی در روحیه‌ی افراد  نخواهد داشت. اگر این‌چنین فکری دارید بهتر است این ایده را امتحان کنید تا با معجزه این تغییرات کوچک آشنا شوید. اگر در محیط کاری از پوشه و فایل استفاده می‌کنید می‌توانید آن‌ها را در رنگ‌های مختلف و متنوع سازمان‌دهی کنید تا علاوه بر راحتی کار، تنوع رنگ در محیط اطرافتان بیشتر شود. همچنین وسایلی می‌تواند روی میز و حتی روی دیوار محل کار ما اضافه شود که تا حد زیادی باعث افزایش روحیه ما خواهد شد. به‌طور مثال از عکس عزیزان خود روی میز کار استفاده کنید تا همیشه وجود این افراد را در کنار خود حس کنید. از یادگاری‌هایی که خیلی برایتان ارزش‌دارند در محیط کار استفاده کنید. مثلاً لیوانی را که دوست عزیزی به شما هدیه داده است را به محل کار ببرید و از آن استفاده کنید. از عطرهای موردعلاقه‌تان در محیط کار استفاده کنید. حس بویایی مانند حس شنوایی می‌تواند شمارا به یاد خاطرات خوب بیندازد. پس می‌توانید از عطرهای دلخواهتان استفاده کنید تا فضای کاری برایتان تلطیف شود. حتی استفاده از خوشبوکننده‌هایی مانند عود می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

 

میز خود را بر اساس اصول فنگ شویی چیدمان کنید. این کار تأثیر زیادی در روحیه کاری شما و حتی سلامتی و درآمدتان خواهد داشت. تا می‌توانید از انرژی خورشید برای روشنایی محل کارتان استفاده کنید. پنجره‌های بسته و پوشانده شده را باز کنید و اجازه بدهید نور خورشید به داخل محل کارتان بتابد. این کار علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، در روحیه شما هم بسیار تأثیرگذار است. می‌توانید از پوسترهای زیبا در اتاق کار خود استفاده کنید. این پوسترها می‌تواند مطابق با میل و سلیقه شما باشد و روحیه کاری شما را بالا ببرد. از نوشته‌ها و جملات زیبا در اتاق کار و روی میز خود استفاده کنید تا همیشه زیبایی‌های این دنیا را در نظر داشته باشید. حتی اگر اختیار بیشتری دارید اتاق کارتان را خودتان طراحی کنید و از رنگ‌های دلخواهتان روی درودیوار اتاق استفاده کنید. این کار تأثیر مستقیمی روی افزایش روحیه شما خواهد داشت و درنتیجه آن بازده کاری شما و همکارانتان بیشتر خواهد شد و در محل کار انرژی‌های منفی از شما دور خواهد شد. سعی کنید محل کارتان را به محیطی تبدیل کنید تا پر از انرژی‌های مثبت و روحیه‌بخش برای شما باشد.

 

یکی دیگر از نکاتی که در محیط کاری می‌تواند روحیه شمارا افزایش دهد انجام کارهایی است که موردعلاقه شماست. مثلاً ورزش کردن در دقایقی از کار و یا نوشیدن قهوه یا چای با طعم موردعلاقه. در زمان کاری همه ما دقایقی وجود دارد که کار مفیدی در آن انجام نمی‌شود و این دقایق هدر می‌روند. اگر این دقایق را به‌خوبی مدیریت کنیم و با انجام کارهای موردعلاقه و منظم، دقایق بی‌فایده را به دقایق لذت‌بخش تبدیل کنیم می‌توانیم تغییرات اساسی را در محل کار و در بازدهی شغلی ایجاد کنیم. حتی کارفرمایان هم می‌توانند با توجه به روحیه افراد راهکارهایی را برای افزایش روحیه افراد ایجاد نمایند. گرچه در نگاه اول ممکن است هزینه‌های این‌چنینی بی‌مورد باشد ولی در مدت‌زمان خیلی کمی تأثیر خود را نشان می‌دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *