مقاله

آشنایی با انواع چوب‌های مصنوعی و کاربرد آن‌ها

 

چوب یکی از اصلی‌ترین مواد در صنعت و به‌خصوص در تولید کالاهای حوزه دکوراسیون و مبلمان به شمار می‌رود. چوب به‌عنوان منبعی تجدید پذیر که به مدت‌زمان کمی برای پرورش و تولید احتیاج دارد با داشتن خصوصیت‌های مناسب برای تولیدکنندگان، همواره موردتوجه صنایع مختلف قرارگرفته است. اما با پیشرفت صنعت و همچنین افزایش روزافزون نیاز بازار، صنعتگران به فکر تولید چوب‌های مصنوعی افتادند که می‌توانست مزایای زیادی داشته باشد. ازجمله این مزایا می‌توان به مقرون‌به‌صرفه بودن تولید و مصرف چوب‌های مصنوعی نسبت به چوب‌های طبیعی اشاره کرد. دلایل مهم دیگری که باعث تأکید روی تولید چوب‌های مصنوعی می‌شود عبارت‌اند از: تنوع در تولیدات، استفاده بهینه از ضایعات و براده‌های حاصل از برش چوب طبیعی، پایین آمدن قیمت تمام‌شده محصول برای مصرف‌کننده و طبیعتاً افزایش تعداد مشتریان و همچنین امکان تولید چوب با مقاومت‌های مختلف برای شرایط آب و هوایی متفاوت و همچنین مصارف گوناگون. در این مقاله سعی داریم تا تعدادی از چوب‌های مصنوعی پرمصرف در صنعت مبلمان و دکوراسیون را به شما معرفی کنیم.

 

MDF (ام دی اف)
Medium Density Fiberboard

این محصول که از پرمصرف‌ترین مواد مصرفی در صنعت مبلمان و دکوراسیون است همان‌گونه که از نامش پیداست یک فیبر فشرده با دانسیته متوسط است. ام دی اف درواقع از ضایعات حاصل از چوب تولید می‌شود. این ضایعات که به رزین آغشته می‌شوند در دمای بالا تحت‌فشار قرارگرفته و این شکل را به خود می‌گیرند. چون این محصول قابل روکش شدن است تنوع رنگ و طرح بالایی دارد و در بسیاری از تولیدات قابل‌استفاده است. از میز و صندلی گرفته تا کابینت آشپزخانه. ام دی اف بسیار محکم‌تر و قوی‌تر از نئوپان است و استفاده از آن از دهه 1980 در اروپا و امریکای شمالی رواج یافت. این محصول از ترکیب فیبر چوب، رزین اوره فرمالدئید، آب و موم پارافین تشکیل‌شده است. ام دی اف با توجه به نوع و جنس روکش آن معمولاً مقاومت بالایی در برابر آب دارد و به همین علت در صنایعی مانند کابینت سازی بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. از جمله مزایای دیگر این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برش راحت و بدون ایجاد خردگی در سطح آن‌که به علت ساخته‌شدن از ذرات ریز و بافته پیوسته ام دی اف است، امکان ایجاد خم در آن، رنگ‌پذیری راحت و آسان و همچنین امکان ایجاد روکش روی محصول، قابلیت ایجاد روکش‌های مختلف با توجه به کاربردهای مختلف که این امر باعث می‌شود بتوان این محصول را با تمامی کاربردها هماهنگ ساخت. مثلاً استفاده از روکش‌های مقاوم‌تر برای ایجاد مقاومت بیشتر در برابر گرما و رطوبت و یا استفاده از روکش چوب طبیعی که زیبایی خاصی به محصول می‌دهد ولی نسبت به نمونه قبل آسیب‌پذیرتر است، استحکام و استقامت بیشتر نسبت به نئوپان، قیمت مناسب‌تر نسبت به چوب‌های طبیعی، انقباض و انبساط کمتر نسبت به چوب که باعث می‌شود در برابر تغییرات دمایی با محصول مقاوم‌تری روبرو باشیم.

این محصول می‌تواند معایبی نیز داشته باشد که از آن جمله می‌توان به این نکته اشاره کرد که اگر ام دی اف به‌خوبی عایق‌بندی نشده باشد در برابر نفوذ آب مقاومت بالایی ندارد و رطوبت را به خود جذب می‌کند که همین امر باعث آسیب رسیدن به محصول تولیدی می‌شود. دیگر عیبی که بر این محصول وارد می‌آورند وجود ماده‌ای به نام فرمالدئید در تولید ام دی اف است که باعث ایجاد حساسیت و آلرژی در بعضی افراد خواهد شد. ولی به‌طورکلی و با تمام خصوصیاتی که ذکر شد ام دی اف محصولی به‌صرفه و با کاربردهای فراوان در صنعت مبلمان و دکوراسیون است و جزو مواد پراستفاده در این صنعت به شمار می‌رود.

 

HDF (اچ دی اف)
High Density Fiberboard

این محصول مشابه ام دی اف است ولی با دانسیته و چگالی بالاتر که باعث می‌شود مقاومت بالاتری نسبت به ام دی اف داشته باشد. این محصول در مبلمان خانگی کاربرد زیادی ندارد و بیشتر برای استفاده در نماهای ساختمانی استفاده می‌شود. اچ دی اف با اضافه شدن اوره فرمالدئید و دیگر رزین‌های صنعتی به این درصد از سختی می‌رسد. این محصول به‌عنوان کف‌پوش هم استفاده می‌شود ولی نه در فضایی که دارای رطوبت زیاد باشد. هرچند که این محصول نسبت به ام دی اف دارای مقاومت بیشتری است ولی بازهم رطوبت روی این نوع چوب‌ها می‌تواند اثرگذار باشد.

 

نئوپان
Chip Board

نئوپان که از پرمصرف‌ترین چوب‌های مصنوعی است، چگالی پایینی دارد و از خرده چوب، تراشه‌های چوب‌بری و حتی خاک‌اره مخلوط شده با رزین و فشرده شدن در حرارت بالا به دست می‌آید. نئوپان که اولین بار در آلمان ساخته و استفاده شد به خاطر قیمت مناسب و سهولت در تولید نسبت به چوب‌های دیگر، کاربردهای مختلفی داشته و به نسبت این کاربردها، روکش‌های مختلفی نیز دارد. همچنین نئوپان در بسیاری از موارد بدون روکش هم استفاده می‌شود. این موارد شامل بخش‌هایی از محصول است که در معرض دید قرار نمی‌گیرد. برای این منظور صرفاً سطح نئوپان سمباده کاری می‌شود تا کاملاً صاف و یکدست شود. نئوپان در بعضی موارد با چوب طبیعی روکش می‌شود که در این موارد می‌تواند در نمای محصولاتی مانند میز ، کمد و کتابخانه استفاده شود. در بعضی از موارد نیز از روکش‌های پلاستیکی روی نئوپان استفاده می‌شود که عمده استفاده این موارد شامل نماهای دکوراتیو داخل ساختمان می‌شود. طبیعتاً به خاطر نوع بافت و چگالی کمتر، نئوپان از مقاومت کمتری نسبت به چوب‌های دیگر برخوردار است و همچنین مانند دیگر چوب‌های مصنوعی انعطاف‌پذیر نیست. از این چوب در قسمت‌هایی از سازه استفاده می‌شود که قرار نیست فشار زیادی را تحمل کند. ازاین‌رو در بخش‌هایی مانند پایه صندلی و میز به‌هیچ‌عنوان از این چوب نمی‌توان استفاده کرد. اما این امر باعث نمی‌شود از کنار این محصول به‌راحتی گذر کنیم. نئوپان همیشه یکی از بهترین مواد برای ساخت مصنوعات چوبی بوده و به‌راحتی می‌تواند جایگزین چوب‌های دیگر شود.

 

WPC (پلی وود)
Wood Plastic Composites

پلی وود در دهه 1990 میلادی در آمریکای شمالی به تولید رسید و گسترش یافت. درواقع پلی وود از ترکیب چوب و ترموپلاستیک ساخته‌شده است. دراین‌بین مواد دیگری نیز به این ترکیب اضافه می‌شوند که درنهایت باعث تولید ماده‌ای می‌شوند که کاربردهای فراوانی در صنعت داشته و البته مزایای بیشتری نسبت به چوب و پلاستیک دارد. ازجمله موادی که در هنگام تولید به این ترکیب اضافه می‌شوند می‌توان به بامبو، پوسته بادام‌زمینی و کاه اشاره کرد. این مواد به‌وسیله رزین در حرارت بالا باهم ترکیب می‌شوند و چون فاقد فرمالدئید هستند اثرات منفی ترکیب‌های دیگر مانند چوب ام دی اف را در خود ندارند. پلی وود در برابر قارچ، حرارت و رطوبت نسبت به موارد دیگر چوب مصنوعی مقاومت بیشتری داشته و همچنین کارایی بیشتری نیز دارد. در صنعت محصولات زیادی را می‌توان با پلی وود تولید کرد و همچنین در حوزه‌های دکوراسیون و مبلمان، انواع مبلمان اداری و منزل، کابینت و صفحه‌های روی کابینت، این محصول می‌تواند نقش اول تولید را بازی کند. خصوصیت دیگری که پلی وود دارد و باعث می‌شود که تولیدکنندگان به سمت تولید با این جنس چوب روی بیاورند امکان بازیافت و قابل‌استفاده بودن ضایعات آن است که دور ریز این ماده را تقریباً به صفر می‌رساند. پلی وود هم قابلیت رنگ‌پذیری دارد و هم به‌صورت خودرنگ قابل‌استفاده است. این ماده با امکان ابزار خوری راحت همانند چوب می‌تواند ایدئال تولیدکنندگانی باشد که قصد دارند تولیداتی با مقاومت و عمر طولانی‌تر و درعین‌حال مقرون‌به‌صرفه را به بازار عرضه کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *