مقاله

چگونه در دکوراسیون از رنگ‌ها استفاده کنیم؟

 

 

تابه‌حال به رنگ اتاق و دکوراسیون محل کار یا زندگی خود دقت کرده‌اید؟ انتخاب رنگ مناسب چقدر برای شما اهمیت دارد؟ چه قدر در روز یا هفته به این قضیه فکر می‌کنید؟ از اهمیت انتخاب رنگ مناسب با حالات روحی خود اطلاع دارید؟ انتخاب رنگ مناسب ممکن است در نظر اول برای شما کم‌اهمیت به چشم بیاید ولی درواقع مسئله‌ای است که بسیار در طرز زندگی و رفتار شما تأثیر خواهد داشت. بنابراین به‌راحتی با خواندن این مقاله می‌توانید انتخابی درست در رنگ دکوراسیون خود داشته باشید.

اهمیت رنگ در طراحی محل سکونت یا کار شما بسیار زیاد است و این انتخاب رنگ به عوامل زیادی بستگی دارد که از آن جمله می‌توان به سن، جنس، محل سکونت و حتی شرایط جوی منطقه اشاره کرد. این تغییرات مهم بوده و در نظر گرفتن هر یک از این شرایط کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشیم.

 

همچنین برای داشتن دکوراسیون زیبا لازم نیست سرمایه زیادی داشته باشید یا خود را به خرج بیندازید. با اندکی رنگ و کمی دقت در انتخاب بهترین گزینه‌ها می‌توانید تأثیر شگرفی روی سبک زندگی خود داشته باشید. دقت کنید که رنگ‌ها خبر از درون شما می‌دهند و با انتخاب هر رنگ عنصر وجودی شما نمایان‌تر می‌شود. مثلاً با انتخاب رنگ‌های شاد می‌شود فهمید که فردی سرزنده و بشاش هستید و به دنبال ایجاد فضای روحی مثبت در محل زندگی خود.

تا زمانی که شناخت خوبی از رنگ‌ها و نوع کاربرد و خصوصیاتشان نداشته باشید این انتخاب برای شما کاری سخت است و حتی ممکن است این امر شمارا به‌اشتباه بیندازد و نتیجه خوبی در برنداشته باشد. درنتیجه پیشنهاد ما به شما این است که قبل از انتخاب رنگ خود به‌دقت با کاربرد هر رنگ و خصوصیات آن آشنا شوید. در ادامه شمارا با تعدادی از رنگ‌ها و خصوصیاتشان آشنا می‌کنیم. ولی قبل از آن به خاطر داشته باشید که هر رنگ اثرات روانی زیادی می‌تواند روی شما بگذارد. رنگ‌ها می‌توانند روی خشم، آرامش و حتی احساسات عاطفی شما اثر بگذارند. حتی شدت رنگ هم تأثیر زیادی روی شما و اطرافیانتان خواهد داشت. بنابراین رنگ‌ها را با دقت و با عیار مشخصی انتخاب کنید.

 

سؤالاتی برای درک بهتر کاربرد رنگ در محیط

با چند سؤال ساده می‌توانید به هدف خود برسید. ابتدا باید مشخص شود محیطی که قرار است رنگ در آن استفاده شود چه کاربری دارد؟ خانگی است یا اداری؟ چه قسمتی از این دو فضاست؟ آشپزخانه است یا دفتر مدیریت؟ چه وسایلی قرار است در این اتاق استفاده شود و چه کسانی با چه اخلاق و روحیاتی باید در آن فعالیت یا سکونت داشته باشند؟ حال که تصور کاملی از فضای خود و کاربرد آن و روحیات افراد حاضر در آن فضا پیدا کردید چندرنگ و خصوصیات آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم تا به کمک آن انتخاب خوبی داشته باشید.

 

معرفی چندرنگ و خصوصیات آن‌ها

دسته‌ای از رنگ‌ها هستند که به رنگ‌های فعال معروف‌اند و مناسب برای فضاهایی هستند که قرار است در آن جنب‌وجوش و تحرک و هیجان بیشتری باشد. دسته دیگر رنگ‌ها خصوصیات کاملاً متفاوت از دسته اول دارند و آرامش‌بخش هستند. اگر محیط کوچکی دارید بهتر است از رنگ‌های روشن استفاده کنید تا فضا را بزرگ‌تر نمایش دهد و اگر به دنبال آرامش هستید رنگ‌های آبی یا بنفش به شما کمک زیادی خواهد کرد. اینک به معرفی چندرنگ پرکاربرد در دکوراسیون می‌پردازیم.

سبز رنگی آرام و با طراوت طبیعت است. سبز ترکیبی از طراوت آبی و نشاط رنگ زرد است. استفاده از رنگ سبز در نشیمن و پذیرایی خانه همبستگی و گرما را بیشتر می‌کند. رنگ سبز هم مانند آبی آرامش‌بخش است و به افراد در استراحت کردن کمک می‌کند. رنگ سبز می‌تواند هسته اصلی رنگ‌ها در یک محیط باشد.

 

آبی رنگی آرامش‌بخش است و فشارخون را پایین آورده و تعداد تنفس و ضربان قلب را کم می‌کند. این رنگ برای اتاق‌خواب و حمام توصیه می‌شود. در اتاق‌هایی که نور کمی دارند این رنگ می‌تواند به شما کمک کند تا درصد پخش نور بیشتری داشته باشید. برای مبلمانی بارنگ‌های گرم نیز استفاده از رنگ آبی می‌تواند به حفظ تعادل رنگ محیط کمک کند. استفاده بیش‌ازحد از رنگ آبی مخصوصاً نمونه پررنگ‌تر آن اثر خوبی ندارد و باعث اندوه و ناراحتی خواهد شد. بهتر است از آبی تیره در اتاق‌های اجتماعی مانند اتاق نشیمن و پذیرایی استفاده نکنید.

قرمز رنگی است که سطح انرژی اتاق شمارا افزایش می‌دهد، فشارخون را زیاد کرده و باعث افزایش تنفس و ضربان قلب می‌شود. این اتفاق مانند این است که آدرنالین در خون شما پمپاژ می‌شود. درواقع فقط رنگ قرمز در بین همه رنگ‌ها این اثر روی شما می‌گذارد. این رنگ برای اتاق‌خواب یا قسمت غذاخوری منزل توصیه نمی‌شود چراکه باعث ایجاد هیجان می‌شود و این دو قسمت از خانه به آرامش نیاز دارند. قرمز رنگ عشق و علاقه و گرمی است و برای اینکه شدت تأثیر رنگ را کم کنید می‌توانید از رنگ مکمل سفید استفاده کنید تا همه قسمت‌ها به رنگ قرمز نباشد. رنگ سفید چون سرد و آرام است می‌تواند هیجانات ناشی از رنگ قرمز را کم کند.

بنفش، بهتر است از این رنگ به‌عنوان رنگ اصلی استفاده نشود. این رنگ هم آرامش‌بخش بوده و کمی حس لوکس بودن را القا می‌کند. استفاده از رنگ‌های روشن‌تر بنفش برای طراحی اتاق‌خواب حس خوبی را ایجاد می‌کند و خنکی رنگ آبی را هم ندارد.

زرد هم رنگی پرانرژی است ولی نه به‌اندازه قرمز. زرد نشانه آفتاب و نور گرم و پرحرارتش است. استفاده از رنگ زرد در فضای ناهارخوری، حمام و یا ورودی‌ها می‌تواند انتخاب خوبی باشد. با تمام این تفاسیر نباید بیش‌ازاندازه و در قسمت‌های اصلی از این رنگ استفاده کرد. مقدار استفاده از این رنگ باید کم باشد زیرا مقدار زیاد زرد می‌تواند روی اعصاب تأثیرگذار بوده و باعث ایجاد حس ناامیدی و خشم شود. استفاده از رنگ زرد در اتاق کودکان به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند باعث آسیب زدن به آن‌ها و به گریه افتادن کودک شود.

نارنجی هیجان، نشاط و انرژی را به همراه دارد. این رنگ برای استفاده در اتاق‌خواب و نشیمن توصیه نمی‌شود. بهتر است از این رنگ در مکان‌هایی استفاده شود که تحرک بیشتری نسبت به بقیه قسمت‌های منزل دارد مانند اتاق ورزش. همچنین استفاده از این رنگ در سالن‌های غذاخوری و یا آشپزخانه منزل باعث افزایش اشتها و لذت بردن بیشتر از غذا می‌شود.

 

1 دیدگاه در “چگونه در دکوراسیون از رنگ‌ها استفاده کنیم؟

  1. سید مهدی جهرمی گفت:

    سلام
    مقاله خوبی است. دست شما درد نکند. فقط مقداری ویرایش نیاز دارد. اگر ویرایش شود تاثیرگذارتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *