مقاله

آشنایی با انواع فوم و کاربرد آن‌ها در صنعت مبلمان

 

حتماً برای همه شما پیش‌آمده است که به این فکر بیفتید داخل مبلمان و پشتی‌های آن چه نوع جنسی استفاده‌شده است. بسیار از ما می‌دانیم جنسی که داخل مبلمان و حتی تشک استفاده می‌شود فوم نام دارد. ولی شناخت این نوع فوم‌ها و اینکه کدام نوع کیفیت بالاتری دارد و برای چه منظوری استفاده می‌شود کار آسانی نیست. تشخیص اینکه در مبل یا صندلی که قرار است خریداری کنید از چه نوع فومی استفاده‌شده و آیا کیفیت لازم برای استفاده طولانی‌مدت را دارد و یا خیر، می‌تواند شما را در مسیر درست خرید قرار دهد.

در این مطلب سعی بر آن داریم تا تعدادی از این فوم‌ها و کاربرد آن‌ها را معرفی کنیم تا در هنگام خرید مبلمان نیز بتوانید بهترین نوع آن را بسته به نیاز خود انتخاب کنید.

به‌طورکلی در صنعت مبلمان دو نوع فوم وجود دارد که به فوم سرد و فوم گرم تقسیم‌بندی می‌شود. تفاوت آن‌ها همان‌طور که از نامشان پیداست در نحوه تولید آن‌هاست. به این صورت که فوم گرم در فضای گرم‌تر و با حرارت بیشتری تولید می‌شود. ولی برعکس فوم سرد با حرارت کمتری تولید می‌شود. اما اختلاف کیفیت آن‌ها بسیار زیاد است به‌طوری‌که امروزه در اکثر تولیدات از فوم سرد استفاده می‌شود. در وصف برتری فوم سرد این را می‌توان گفت که این فوم مقاوم‌تر بوده و در اثر استفاده طولانی‌مدت تغییر شکل نمی‌دهد و سالیان زیادی باحالت اولیه خود باقی می‌مانند. این نوع فوم در عین نرمی و راحتی، پس‌ازآنکه وزن از روی آن برداشته می‌شود سریعاً به حالت اولیه خود برمی‌گردد.

تا اینجا با نوع فوم سرد و گرم آشنا شدیم و اکنون به معرفی تقسیم‌بندی‌های دیگر فوم می‌پردازیم تا با موارد استفاده هرکدام به تفکیک آشنا شویم. این فوم‌ها ویژگی‌های مختلفی دارند که هرکدام برای مصرف خاصی استفاده می‌شوند. ازجمله این ویژگی‌ها می‌توان به عایق بودن در برابر صدا و حرارت و ضربه‌گیر بودن اشاره کرد. حتی بعضی از فوم‌ها رطوبت را در خود نگه نمی‌دارند و به‌طور واضح‌تر آب را از خود عبور می‌دهند و تخلیه می‌کنند و برخی از انواع آن مقاوم در برابر نفوذ مایعات هستند و حتی روی آب شناور می‌شوند.

 

1- پلی‌استر فشرده این الیاف درواقع فوم نیستند ولی در صنعت مبلمان به‌عنوان جایگزینی برای فوم قابل‌استفاده هستند که نسبت به نمونه‌های دیگر قیمت ارزان‌تری دارند. این الیاف قابل شستشو بوده و در اثر شستشو از بین نرفته تغییر رنگ نمی‌دهند. این الیاف همچنین در صنعت پوشاک و صنایع دیگر قابل‌استفاده است. این فوم‌ها دارای خاصیت ارتجاعی هستند و چروک نمی‌شوند ولی در اثر استفاده طی چند سال فشرده‌شده و نرمی اولیه خود را از دست می‌دهند. این الیاف که در صورت خیس شدن به‌راحتی خشک می‌شوند و رطوبت را در خود نگه نمی‌دارند، در برابر صدا و حرارت نیز عایق هستند. در صنعت مبلمان و در بعضی از صندلی‌های ارزان‌قیمت و یا بالشتک‌ها از این فوم استفاده می‌شود.

2- فیبر پلی‌استر این نوع الیاف هم مانند پلی‌استر فشرده در دسته فوم‌ها قرار نمی‌گیرد ولی در صنعت مبلمان کارایی زیادی دارد و در کوسن و پشتی محصولات استفاده می‌شود. شکل ظاهری این فوم مانند پنبه است ولی قابل شستشو بوده و نرمی خاصی دارد در نتیجه به‌مرورزمان تغییر شکل نمی‌دهد و یا سفت نمی‌شود. همچنین این الیاف حساسیت‌زا نبوده و به همین دلیل است که گزینه مناسبی برای استفاده در صنعت مبلمان است.

3- فوم پلی یورتان ضد میکروبی نوع دیگری از فوم است که سفتی متوسطی دارد و در محصولاتی مانند نشیمن صندلی و تشک‌ها استفاده می‌شود. این نوع فوم پس از جذب رطوبت آن را دفع می‌کند بنابراین استعداد میکروبی شدن و کپک زدن آن بسیار کم است و به همین منظور به آن ضد میکروبی می‌گویند. به همین دلیل و به خاطر وجود این خاصیت از این فوم در صندلی‌های باغی و صندلی قایق هم استفاده می‌شود.

4- فوم پلی یورتان تراکم بالا ساختاری همانند فومی که در بالا به آن اشاره شد دارد ولی تراکم آن نسبت به نمونه بالا بیشتر بوده و همچنین مانند نمونه بالا ضد میکروبی نیست. تراکم بالای این فوم آن را انعطاف‌پذیرتر می‌کند بنابراین در صنعت مبلمان برای محصولاتی که استفاده بیشتری دارند مناسب‌تر است. گفته‌شده است که این نوع فوم تا 12 سال کیفیت خود را از دست نمی‌دهد.

 

5- فوم تراکم پایین همان‌طور که از نامش پیداست به خاطر تراکم پایینش دارای حفره‌هایی بین سلول‌های خود است که باعث می‌شود هوا و رطوبت به‌راحتی در آن جریان داشته باشد. این خاصیت مانع از کپک زدن فوم شده و باعث می‌شود در هنگام ریختن مایعات، به‌راحتی تخلیه شود و اثری از خیسی در آن باقی نماند. محصولاتی که با این فوم ساخته می‌شوند نرمی و انعطاف زیادی دارند. به خاطر محبوبیت زیاد این نوع فوم، نمونه‌های تقلبی از آن در بازار زیاد است. برای آزمایش کردن این فوم می‌توان یک فنجان آب را روی آن ریخت. اگر آب بلافاصله از طرف دیگر فوم بیرون آمد، این همان فومی است که انتظارش را دارید.

6- فوم تراکم بالا که سه برابر از فوم پلی یورتان مقاوم‌تر است به خاطر تراکم بالا و بسته بودن منافذش، در برابر جذب رطوبت مقاوم است که همین امر باعث می‌شود تا خاصیت شناور بودن روی آب را داشته باشد. این فوم قیمت بالایی دارد و به خاطر خاصیت شناور بودنش، برای مصارفی مانند ساخت شناورها و جلیقه نجات مناسب است. در بعضی موارد از این فوم در صنعت مبلمان و برای ساخت نشیمن صندلی و مبل استفاده می‌شود.

 

9 دیدگاه در “آشنایی با انواع فوم و کاربرد آن‌ها در صنعت مبلمان

  1. rayka گفت:

    مرسی از مطلبتون فوم مورد استفاده در مبلمان بهترینش کدومه؟

    1. علیرضا حیدری گفت:

      نظر لطف شماست. مورد شماره 4 در بیشتر موارد استفاده میشه و مناسبتر هست.

  2. عاطفه گفت:

    سلام و خسته نباشید
    فوم انتگرال چی هست؟
    مبلمانی که نشیمن خیلی سفتی داره با چه نوع قومی ساخته می شه و آیا مناسب هست؟

    1. علیرضا حیدری گفت:

      سلام
      فوم انتگرال فومی هست که ساختار پوسته سلولی بسته‌ای داشته و ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر آب را دارد. این فوم در قسمت‌های بیرونی مبلمان مانند دسته صندلی‌های اداری استفاده می‌شود.
      فوم به‌کار رفته در نشیمن محصولات انواع مختلفی دارد که بستگی به نوع استفاده از محصول است. در مبلمان بیشتر از فوم سرد تزریقی استفاده می‌شود که مقاومت بالایی داشته و نسبت به نوع فوم گرم کمی سفت‌تر است.

  3. اکبر گفت:

    سلام
    آیا فوم شماره 4 برای عایق کاری صدا مناسب هستش.
    فوم مبل منزل تعویض کردم
    برای عایق کاری استودیو خانگی میتواستم

    1. علیرضا حیدری گفت:

      سلام
      بله ولی برای استفاده از این فوم به عنوان عایق صدا در دیوار و یا سقف، بهتر است از نوع نسوز آن استفاده کنید

  4. پرناز گفت:

    سلام
    من مبلی گرفتم ک تولید کننده بهم گفت کفش فوم سرده و من با اطمینان خریدم . ولی بعدش فهمیدم پشتی فوم سرد گذاشته ولی کف نه . سفته ولی ب مرور نرم میشه . یه چیز 5 سانتی ک دولاش کردن و کف مبل قرار دادن . حالا با توجه ب عکسا فک کنم شماره 1 باشه . ب نظرتون اینا چقد عمر میکنن ؟

    1. علیرضا حیدری گفت:

      سلام و ممنون از توجهتون
      معمولا در مبلمان و در کف و پشت از یک نوع فوم استفاده میشه، ولی بخاطر اینکه هنگام نشستن فشار بیشتری به نشیمن مبل وارد میشه انعطاف و شکل پذیری فوم بیشتر نمایان هست. نگرانی از این بابت نداشته باشید زیرا انواع فوم و حتی فوم های گرم که قبلا در مبلمان استفاده میشده است سالها دوام دارند و بعد از گذشت این مدت قابل تعویض هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *