مقاله

درباره صندلی‌های تونت و مخترع آن بیشتر بدانیم

 

 

“مایکل تونت” (Michael Thonet) خالق صندلی‌های معروف به تونت در سال 1796 میلادی در “بوپارد” (Boppard) که شهر کوچکی در آلمان است به دنیا آمد. او در کودکی نزد یک نجار به کار و آموزش ساخت وسایل چوبی پرداخت و به‌تدریج خودش به نجار ماهری بدل شد. تونت که علاقه خاصی به این صنعت پیداکرده بود ویژگی‌های فنی چوب را بررسی کرده و راه‌های خم کردن چوب را ابداع کرد. طرح‌های او عمدتاً در زمان خود نوآورانه بود و دیری نگذشت که شهرت خاصی پیدا کرد. او موفق شده بود با استفاده از روش‌های نوین و تحت‌فشار بخار، چوب‌های توپر راش را به شکل دایره‌ای خم کند. روش خم‌کاری او به این صورت بود که با قرار دادن قطعات چوب در محفظه بخار تحت‌فشار دمای 100 درجه سانتی گراد، آن‌ها را به حالت آلاستیک درمی‌آورد. سپس این قطعات را در قالب‌های آهنی قرارداده و در دمای 70 درجه به‌آرامی و پس از گذشت 20 ساعت خشک می‌کرد.

 

محصولات ساخته‌شده توسط تونت در سال 1841 در نمایشگاه کوبلنز (Koblenz) به نمایش درآمد و شگفتی‌ساز شد. زیرا اجزای این محصولات به‌راحتی از هم جداسازی می‌شد و قابل بسته‌بندی بود. بدین ترتیب امکان انتقال این محصولات با کشتی به سراسر جهان محیا بود. این محصولات همچنین موردتوجه شاهزاده مترنیچ (Prince Metternich) قرار گرفت. چراکه محصولات تونت علاوه بر امکان بسته‌بندی و جابجایی راحت، شیک، ارزان و بسیار کارآمد بود. مترنیچ در آن دوران شاهزاده اتریش بود و تحت تأثیر این نمایشگاه، تونت را به وین دعوت کرد. تونت نیز یک سال پس‌ازاین دعوت ساخته‌های خود را به پادشاه پیشکش کرد.

 

او در سال 1842 توانست در دادگاهی ابداعات خود را به ثبت برساند و سازمانی را به نام گبرودر تونت (Gebruder Thonet) برای این منظور تأسیس کرد تا بتواند طرح‌ها و تولیدات خود را به معرض عموم برساند. البته بعد از مدتی به دلیل آزاد شدن مدت‌زمان قانونی حق ثبت اختراع این صندلی، کپی‌برداری و تولید از این صندلی معروف و پرفروش همگانی شد. تکنیک تونت با استفاده از میله‌های چوب راش شکل گرفت چون این چوب نسبت به نمونه‌های دیگر استعداد کمتری در شکستن یا برداشتن شکاف در هنگام خم کردن داشت. او با قرار دادن این میله‌ها در مخزن‌های پرفشار بخار و با استفاده از چسب رزین توانست میله‌های چوب راش را خم کند و از آن‌ها اشکال زیبایی برای طراحی صندلی پدید آورد.

 

 

 

در سال 1859 صندلی معروف او به نام صندلی شماره 14 با استفاده از روش خم‌کاری طراحی و ساخته شد. این صندلی بسیار مقرون‌به‌صرفه بود و به‌زودی توانست نظرات را به خود جلب کند. صندلی تونت از پنج قطعه جدا از هم تشکیل‌شده بود که با استفاده از چهار عدد پیچ به‌راحتی به هم وصل می‌شد و شاید بتوان عنوان اولین صندلی یا محصول DIV را نیز به این صندلی داد. بلافاصله بعد از معرفی این صندلی قراردادهای زیادی برای خرید صندلی تونت توسط کافه‌ها و هتل‌های بزرگ مانند هتل بوداپست که مربوط به پادشاه انگلستان بود به تعداد 400 عدد امضا شد درحالی‌که شاید کمتر کسی فکر آن را می‌کرد که این صندلی تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین و معروف‌ترین صندلی‌های تاریخ بشود.

 

 

تونت پنج پسر داشت و در زمان حیات خود در کشورهای اتریش، چک و آلمان کارخانه‌هایی دایر کرد و بالغ‌بر 6000 کارگر را در این کارخانه‌ها به کار گرفت. تونت در سال 1871 میلادی در سن 74 سالگی دار فانی را وداع گفت. مرگ مایکل تونت در سال 1871 در نظر بسیاری خط پایان راه او به شمار می‌رفت ولی پسران و خانواده‌اش مسیر او را ادامه دادند و تحقیقات و آزمایش‌های او را متوقف نکرده و موفق شدند طرح‌ها و ابداعات بیشتری را به جهانیان عرضه کنند. آن‌ها در سال 1876 صندلی دیگری را ابداع کردند که نسبت به مدل شماره 14 تعادل و استقامت بیشتری داشت و پشتی آن به‌خوبی از کمر و ستون فقرات محافظت می‌کرد.

 

3 دیدگاه در “درباره صندلی‌های تونت و مخترع آن بیشتر بدانیم

  1. نیلو گفت:

    بسیار عالیی??

  2. amir safaie گفت:

    خیلی زیبا و مفید بود. ممنون از سایت خوبتون

  3. رحیم زاده گفت:

    بسیار عالی و پر محتوی بود
    متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *