مقاله

راهنمای تخصصی استفاده از رنگ در خانه (قسمت اول)

 

تقریباً همه افراد یک رنگ موردعلاقه دارند. از فیروزه‌ای روشن تا خاکستری سرد. استفاده از رنگ موردعلاقه در خانه‌تان، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای اضافه کردن شخصیت شما به خانه است. وقتی شما برای اولین بار از یک رنگ استفاده می‌کنید و یا نیاز به الهام گرفتن بیشتری برای انجام این کار دارید، به زمان و شناخت بیشتری از رنگ‌ها و خواص آن‌ها نیاز دارید. باید راه مناسب را پیدا کنید که چه رنگ‌هایی برای شما و خانه‌تان مناسب است. می‌توانید از تجربیات یک طراح متخصص کمک بگیرید یا خانه‌های بلاگرهای موردعلاقه‌تان را در اینترنت بررسی کنید.

اغلب به نظر می‌رسد که رنگ منعکس‌کننده حالات و احساسات اشخاص است بنابراین در هنگام طراحی فضای موردنظرتان به  انتخاب رنگ فکر کنید، باید دریابید که ترکیب رنگ‌ها چه نتیجه‌ای را برایتان خواهد داشت.

در این مقاله سعی داریم تا تک‌تک رنگ‌های پرطرفدار در دکوراسیون را موردبررسی قرار داده و نتیجه حاصل‌شده از هریک را با شما در میان بگذاریم.

 

رنگ سفید:

رنگ پایه عالی برای هر اتاق! سفید دارای این توانایی جادویی است که فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. همراه با پاکیزگی و سادگی. بنابراین سفید رنگ کامل پایه در هر اتاق است. از مبلمان سفید تا گلدانی کوچک در اتاق. استفاده از رنگ سفید برای هر فضا مناسب است و با افزودن هر رنگی به آن می‌توانید یک فضای جدید داشته باشید. به این معنی که تمامی رنگ‌ها با رنگ سفید همخوانی داشته و به‌راحتی هماهنگ می‌شود.

سفید رنگی نیست که به‌راحتی بشود از آن گذشت! قبل از تغییر رنگ سفید فضایتان بهتر است به دکوراسیون و رنگ‌بندی وسایل استفاده‌شده در آن بیشتر فکر کنید زیرا هیچ رنگی مانند سفید با سایر رنگ‌های دکوراسیون هماهنگ نمی‌شود.

به‌راحتی می‌توان عاشق رنگ سفید شد. از خصوصیات این رنگ این است که زشتی‌های فضایتان را به‌راحتی پوشش داده و فضایی مانند یک بوم نقاشی به شما تحویل می‌دهد که می‌توانید در آن خلاقیت‌های خود را شکوفا کنید. بعد از استفاده از رنگ سفید در دکوراسیون، به اطراف بنگرید. همه‌چیز نو و تمیز است. آیا عاشق این فضا نیستید؟

 

رنگ سیاه:

از لباس‌های سیاه و سفید خانگی تا لباس‌های رسمی کلاسیک. این ترکیبی است که در بسیاری از کمد لباس‌های مردانه و زنانه دیده می‌شود. این امر نشان‌دهنده این است که رنگ سیاه یک رنگ کلاسیک بوده و کارایی زیادی در دکوراسیون می‌تواند داشته باشد. اما چرا این رنگ در خانه‌های ما کمتر به چشم می‌خورد؟ در کمال تعجب ما رنگ سیاه را کمتر در خانه‌هایمان مورداستفاده قرار می‌دهیم.

بیشتر افراد از ساختن فضاهای تاریک می‌ترسند و شاید آن را مناسب برای فضای زندگی ندانند. اما بدون ایجاد چنین جوی، چگونه می‌توان از رنگ سیاه استفاده کرد؟ ترکیب رنگ سیاه با رنگ‌های مناسب و بافت‌های سیاه رنگ می‌تواند یک محیط بی‌نظیر و  زیبا ایجاد کند. سیاه انتخاب عالی برای استفاده در یک محیط مدرن است.

اگر اتاق دارای مقدار زیادی نور طبیعی باشد، و روی دیوار  را به رنگ سیاه نقاشی کنید، نتیجه این کار می‌تواند بسیار خیره‌کننده باشد. هنگام استفاده از مبلمان و دکور پررنگ، خواهید دید که پس‌زمینه‌ی تیره، رنگ‌های روشن را بسیار زیباتر جلوه می‌دهد.

 

رنگ زرد:

روشن و شاد! زرد رنگ آفتاب و تابستان است . اثر شادی‌بخش آن غیرقابل‌انکار است. بااین‌حال، از کمد لباس تا مبلمان و وسایل داخل منزل می‌توانید از این رنگ استفاده کنید. نحوه استفاده از این رنگ بستگی به نتیجه‌ای دارد که از این رنگ می‌خواهید. جوی آرام یا پر جنب‌وجوش و شاد. تن کمرنگ زرد کیفیتی آرام‌بخش را در یک اتاق‌خواب یا فضای زندگی به ارمغان می‌آورد، درحالی‌که استفاده بیشتر از این رنگ و در طیف پررنگ، می‌تواند ایده‌آل برای فضایی مانند دفتر کار، خانه یا آشپزخانه باشد.

در چه اتاق‌هایی از رنگ زرد استفاده کنیم؟ به دلیل تاریک بودن بیشتر راهروها، از رنگ زرد در این فضا می‌شود استفاده کرد. همچنین در اتاق صبحانه خوری برای کمک به ایجاد یک فضای جذاب و شروع یک روز شاد.

 استفاده از رنگ زرد در فضای اتاق‌خواب به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. رنگ زرد به دلیل داشتن ارتباط نزدیک با احساسات افراد و همچنین ایجاد انرژی در آن‌ها باعث ایجاد اختلال در هنگام خواب می‌شود. حتی توصیه می‌شود در اتاق کودکان از رنگ کرم هم استفاده نشود. زیرا کودکان به فرکانس‌های متصاعد شده از رنگ‌ها حساسیت بیشتری نشان می‌دهند و رنگ کرم نیز حاوی مقادیری از رنگ زرد است.

بنفش:

بنفش رنگی است که پیچیدگی زیادی دارد ولی در وهله اول تداعی‌کننده زرق‌وبرق و تجملات است. استفاده از رنگ بنفش در طیف‌های روشن و تیره کنار هم می‌تواند به دراماتیک شدن فضا کمک کند. این رنگ  ایده‌آل برای استفاده در اتاق ناهارخوری است. همچنین این رنگ آرام‌بخش بوده و برای اتاق‌خواب مناسب است و استفاده از طیف روشن آن در اتاق‌خواب برای داشتن خوابی راحت‌تر توصیه می‌شود. در اتاق پذیرایی نیز می‌توانید با استفاده از کوسن‌های بنفش در کنار مبلمان خاکستری یک محیط راحت و شیک ایجاد کنید.

 

صورتی:

از سال ۲۰۱۷ رنگ صورتی در دکوراسیون با مدرنیته مترادف شده است. به این معنی که رنگ صورتی به‌عنوان رنگی مدرن شناخته می‌شود. نکته جالبی که رنگ صورتی دارد این است که این رنگ با طیف وسیعی از رنگ‌ها قابل‌ترکیب است. از آن جمله می‌توان هماهنگ شدن با  خاکستری کلاسیک و آبی دریایی را نام برد. این فوق‌العاده است که یک رنگ به‌راحتی می‌تواند بارنگ‌های دیگر کنار هم قرار بگیرد و جلوه بی‌نظیری داشته باشد.

شما مجبور نیستید یک‌خانه بیش از حد دخترانه داشته باشید و یک مبل صورتی برای اتاق نشیمن خود انتخاب کنید. در حقیقت، استفاده از وسایل کوچک به رنگ صورتی مانند کوسن‌های مبل می‌تواند نتیجه دلخواه را به شما بدهد. کافی است درجایی از دکوراسیون از این رنگ زیبا استفاده کرده و آن را با سایر رنگ‌ها هماهنگ کنید.

 

رنگ قرمز:

 

قرمز یک انتخاب بسیار محبوب در فضاهای مختلف است. از فضاهای اداری گرفته تا فضاهای خانگی و رستوران و کافی‌شاپ‌ها، همه به‌نوعی از این رنگ استفاده می‌کنند.

استفاده از این رنگ برای اتاق ناهارخوری می‌تواند انتخاب خوبی باشد. از این رنگ برای دیوارها و همچنین رنگ کف می‌توان استفاده کرد. رنگ قرمز را با رنگ کرم و طیف‌های روشن‌تر و در محیط‌های اداری با چرم ترکیب کنید و تأثیر شگفت‌انگیز استفاده از این رنگ را در محیط ببینید.

قرمز در خانه بسیار عالی است، چراکه فضایی کلاسیک به خانه‌تان می‌بخشد. در فصل‌های مختلف از طیف‌های روشن‌تر و تیره‌تر می‌توانید استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید با الهام گرفتن از رنگ طبیعت، منزلتان را با محیط بیرون هماهنگ کنید. در بهار، سیب سرخ می‌تواند الهام‌بخش باشد زیرا شروع سال نو را نوید می‌دهد. در زمستان توت‌های تیره الهام‌بخش طراحی‌های گرم و آرام است. رنگ قرمز برای ایجاد یک چشم‌انداز جذاب بسیار مناسب است. همچنین در زمستان سرد می‌توانید با رومیزی‌ها و دستمال‌سفره‌های قرمز رنگ، فضایی گرم در آشپزخانه یا اتاق ناهارخوری ایجاد کنید.

 

این مطلب ادامه دارد و در قسمت دوم به بررسی سایر رنگ‌ها در حوزه دکوراسیون و مبلمان می‌پردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *