مقاله, نمایشگاه

گزارش هفتمین نمایشگاه مبلمان اداری – هافکس اداری 96

 

هفتمین نمایشگاه بین‌المللی مبلمان اداری هم بعد از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره به پایان رسید. این نمایشگاه در تاریخ بیست و یکم دی‌ماه نودوشش شروع شد و مانند بقیه نمایشگاه‌ها به مدت چهار روز ادامه داشت و در بیست و چهارم دی‌ماه به کار خود پایان داد. برگزارکننده این نمایشگاه “شرکت پشگامان صنعت مبلمان پرشیا” بود که مدت‌زمانی است برگزاری این رویدادها را به عهده گرفته است. این رویداد در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران واقع در بزرگراه چمران برگزار شد. این نمایشگاه از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر دایر بود و برخلاف نمایشگاه‌های قبل ساعت برگزاری آن در این چهار روز تمدید نشد. هرچند که خبر غرق شدن کشتی ایرانی و از دست دادن تعدادی از هم‌وطنانمان در این حادثه تأثیر زیادی در روز آخر این نمایشگاه داشت و کام شرکت‌کنندگان را تلخ کرد. ولی بااین‌حال به نظر می‌رسید شرکت‌کنندگان رضایت نسبی از نتیجه و نحوه برگزاری آن داشتند.

 

 

این نمایشگاه یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت مبلمان ایران لقب دارد. جایی که حضور شرکت‌های ایرانی و خارجی برای به نمایش درآوردن دستاوردهای مختلف در حوزه اداری را در پی دارد. البته عدم حضور تعدادی از شرکت‌های معتبر در حوزه اداری در این نمایشگاه باعث شده بود تا جذابیت سال‌های قبل در این نمایشگاه به چشم نخورد. این نمایشگاه که با نمایشگاه خانه مدرن هم‌زمان شده بود فرصتی بود تا شرکت‌های مختلف علاوه بر معرفی محصولات خود به مشتریان و متصدیان حوزه مبلمان اداری، بتوانند محصولات خود را به سایر فعالان و علاقه‌مندان حوزه دکوراسیون نیز معرفی کنند. همچنین حضور علاقه‌مندان به این حوزه از شهرستان‌های مختلف، جذابیت خاصی به این نمایشگاه بخشیده بود. در سالن 7 نمایشگاه هم شاهد حضور شرکت‌های چینی بودیم که با معرفی محصولات خود مخصوصاً در حوزه قطعات مبلمان اداری، آماده عقد قرارداد با شرکت‌های تولیدکننده داخلی بودند. مجموعه تولیدی آفر نیز در سالن 7 این نمایشگاه حضور داشت و با معرفی محصولات خود در حوزه اداری و تجهیز رستوران و کافی‌شاپ‌ها میزبان علاقه‌مندان به این صنف بود. از جدیدترین محصول تولیدشده شرکت آفر به نام مبل تک مدل “هاوانا” نیز در این نمایشگاه رونمایی شد. این مبل تک که جدیدترین محصول گروه تولیدی آفر است خصوصیات جالبی دارد و با قیمت رقابتی نسبت به انواع خود به بازار عرضه‌شده است. بدنه‌ی مبل هاوانا از طریق تزریق یکپارچه فوم ساخته‌شده است و پایه‌هایی از جنس چوب راش گرجستانی دارد.

 

این مبل که با روکش‌های مختلف قابل‌تولید است قابلیت این را دارد که در فضاهای مختلف استفاده شود. اعم از اداری و منزل. بعد از معرفی جدیدترین دستاورد گروه آفر می‌پردازیم به سایر بخش‌های نمایشگاه. درمجموع 81 شرکت مختلف در این نمایشگاه حضور داشتند که عمدتاً خود تولیدکننده در حوزه مبلمان اداری بودند. تعدادی از این شرکت‌ها هم واردکننده محصولات و قطعات مبلمان اداری و تعدادی ارائه‌دهنده خدمات مربوط به این حوزه بودند. اتفاق خوبی که در این حوزه و طی سال‌های اخیر افتاده این است که بسیاری از شرکت‌ها علاوه بر طراحی محصولات جدید، به بومی‌سازی محصولات وارداتی نیز روی آورده‌اند که می‌تواند اتفاق خوبی در این حوزه باشد. جلوگیری از خروج ارز و به‌کارگیری نیروی انسانی داخلی ازجمله پیامدهای مثبت این اتفاق است. به‌طور مثال صندلی‌هایی که تا چندی پیش وارداتی بوده و هزینه زیادی بابت وارد شدن آن به داخل متوجه واردکننده و بعدازآن مصرف‌کننده می‌شده اکنون با استفاده از مهندسی معکوس و بومی‌سازی تماماً در داخل و به دست مهندسان و شرکت‌های ایرانی ساخته و عرضه می‌شود. از نمونه این محصولات می‌توان به صندلی‌های پرطرفدار Eames اشاره کرد که مدتی است در داخل تولید می‌شود و همین امر منجر به کاهش یافتن قیمت نهایی این صندلی شده است. یکی از اهداف اصلی این نمایشگاه، ایجاد زمینه‌های لازم برای صادرات محصولات حوزه اداری به کشورهای همسایه بود تا آنجایی که به شعار این نمایشگاه تبدیل‌شده بود. از دیگر اهداف این نمایشگاه می‌توان به حمایت از تولید داخلی و ایرانی سازی محصولات و طرح‌های تولیدی اشاره کرد که بعضی از این طرح‌ها برنده جایزه ویژه طراحی نمایشگاه شدند.

 

در آخر  تعدادی از شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه را با ذکر حوزه فعالیت معرفی می‌کنیم.

در حوزه صندلی و مبل اداری شرکت‌های: راحتیران ، رادسیستم ، اکتیران ، محک ، هلگر ، دنا .

در حوزه میز اداری شرکت‌های: اداری شمالی ، آذران فضا نما (آفن) ، دنیته ، پادیران ، راما .

و شرکت استیل هامون در حوزه صندلی اداری و رستورانی، مبلمان البرز و شرکت رض کو که تولیدکننده صندلی آمفی‌تئاتر هستند و شرکت صنعتی ایران متال که قطعات مبلمان اداری را تأمین می‌کند.

امید است با حمایت مسئولان از این صنعت و ایجاد چشم‌انداز صادرات بیشتر به کشورهای دریافت‌کننده این خدمات، این صنعت رونق بیشتری نسبت به گذشته پیدا کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *