مقاله

نکاتی درباره نگهداری بهتر از تشک و حفظ سلامت آن

 

خواب یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی روزمره انسان است. خواب کافی و به اندازه ضامن سلامت جسمی و روحی افراد است و خواب ناکافی و یا ایجاد اختلال در خواب باعث ایجاد آسیب‌هایی در بدن انسان می‌شود که بعضاً جبران ناپذیرند. مواردی مانند چاقی، اختلال رفتاری، عدم تمرکز کافی در روز، ضعیف شدن سیستم ایمنی و بسیاری موارد دیگر از نمونه آسیب‌های خواب ناکافی و با کیفیت بد است. بنابراین خوابیدن مخصوصاً در شب از مهم‌ترین عوامل سلامتی انسان است. یکی از مواردی که تأثیر بسزایی در خواب خوب و با کیفیت افراد دارد خوابیدن روی تشک مناسب است. امروزه تقریباً همه افراد برای خوابیدن از تشک استفاده می‌کنند. تشک‌ها انواع مختلفی در بازار دارند و بسته به نیاز هر شخص مورد استفاده قرار می‌گیرند. در قدیم از پنبه و پارچه‌های معمولی برای ساخت تشک استفاده می‌شد و این تشک‌ها دست‌دوز بودند ولی امروزه با پیشرفت علم و صنعت انواع مختلفی برای تشک وجود دارد که می‌تواند نیازهای اقشار مختلف را تأمین کند و همگی در کارخانه‌های بزرگ و تحت نظارت خاصی تهیه و تولید می‌شوند. تشک فنری، ترکیبی، لاتکس، تشک تهیه شده از فوم HR و … از انواع این مدل‌ها هستند. مقیاس طراحی و تولید این تشک‌ها موارد مختلفی مانند سن، وزن، وضعیت جسمانی افراد و مواردی از این قبیل هستند که باعث می‌شود هر فرد با هر شرایطی اگر تشک مناسب را تهیه و استفاده کند از خواب راحتی بهره ببرد. حتی برای افرادی که مبتلا به ناراحتی‌های پوستی هستند هم تدابیر ویژه‌ای برای تولید در نظر گرفته شده و در هرصورت دست مصرف کننده برای انتخاب باز است. اما هرچقدر که خریدن تشک به دقت و اهتمام نیاز دارد، نگهداری آن‌هم مهم است و درواقع بعد از خرید آن، نگهداری مهم‌ترین عامل برای استفاده طولانی مدت از تشک است. بعد از ذکر مقدمه، به سراغ مواردی برای نگهداری بهتر از تشک می‌رویم.

 

تضمین خواب خوب با حفظ سلامت تشک

همان‌طور که گفته شد خواب درواقع سوخت بدن است و در شب این عمل سوخت رسانی به بدن است که روز بعد را می‌سازد. درواقع اگر شب خواب با کیفیت و کافی نباشد مانند این است که سوخت رسانی به بدن ضعیف و ناکافی بوده و این اتفاق باعث می‌شود روز بعد بدن در شرایط خوبی نباشد. یکی از مهم‌ترین عوامل در نگهداری تشک این است که مراقب ریختن مایعات و مواد مختلف روی تشک باشید. این اتفاق علاوه بر کثیفی تشک می‌تواند آلرژی‌های پوستی را به همراه داشته باشد و باعث ایجاد ناراحتی هنگام خواب شود. استفاده از روکش تشک با هزینه خیلی کم می‌تواند از این اتفاق جلوگیری کند. محافظ تشک هم باید از جنس خوبی باشد تا برای پوست شما حساسیتی ایجاد نکند. شستشوی مداوم محافظ تشک هم یکی از عوامل تأثیرگذار در عدم ایجاد حساسیت‌های پوستی خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین نکات در نگهداری تشک و حفظ سلامت آن چرخاندن تشک در دوره‌های منظم است. توصیه می‌شود هر شش ماه یک‌بار و به نظر بعضی کارشناسان هر سه ماه یک‌بار تشک را بچرخانید. برای این کار یک‌بار زیر و روی تشک را عوض کنید به‌طوری که طرفی که روی آن می‌خوابیدید در زیر آن قرار بگیرد و یک‌بار هم سر و ته تشک را عوض کنید. به این ترتیب طول عمر تشک بیشتر شده و همچنین سلامت آن‌هم حفظ می‌شود.

 

برای تمیز کردن تشک از هر ماده‌ای استفاده نکنید. بسیاری از مواد شوینده ممکن است برای بدن مضر باشند و حتی استشمام بوی آن ممکن است مشکلاتی برای تنفس در هنگام خواب ایجاد کند. حتی با وجود استفاده از محافظ تشک، ممکن است آسیب‌هایی به بدن در اثر استفاده از این مواد برسد. بنابراین بهتر است برای تمیز کردن هر تشک از مواد مخصوصی که اطلاعات آن را شرکت سازنده تشک به شما می‌دهد استفاده کنید. همچنین الیاف تشک هم ممکن است به استفاده از هر ماده‌ای حساس باشد پس رعایت این نکته از مهم‌ترین عوامل نگهداری تشک است.

 

اگر در خانه از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید بهتر است از ورود این حیوانات روی تشک جلوگیری کنید زیرا تماس طولانی بدن انسان با موی حیوانات می‌تواند از عوامل ایجاد ناراحتی‌های پوستی مانند اگزما باشد.

هرچند وقت یک‌بار سطح تشک را با جاروبرقی جارو بکشید تا ذرات ریز مخفی‌شده در الیاف تشک تمیز شوند. این ذرات بعضاً با چشم قابل رؤیت نیستند و در الیاف و منافذ تشک قرار گرفته و باعث آسیب رساندن به شخص می‌شوند.

اگر تشک در تماس با مایعات خیس شد، آن را کاملاً خشک کنید و پس از اطمینان از خشکی آن استفاده نمایید. زیرا وجود رطوبت در تشک به تجمع میکروب و باکتری در آن کمک می‌کند. برای این کار می‌توانید تشک یا محافظ آن را در معرض نور خورشید قرار دهید و حتی این کار را در مواقعی که تشک رطوبت هم ندارد استفاده کنید. زیرا نور خورشید باعث از بین رفتن میکروب‌های مخفی شده در تشک می‌شود.

با استفاده از همین روش‌های ساده می‌توانید اول سلامت تشک و بعد سلامت خودتان را تضمین کنید. البته تشک‌ها بسته به نوعی که دارند مانند فنری و یا فوم‌دار ممکن است شیوه‌های دیگری برای نگهداری داشته باشند که حتما هنگام خرید تشک، میتوانید از فروشنده اطلاعات کافی را کسب کنید. ولی اطلاعاتی که در این مطلب گفته شد برای همه انواع تشک‌ها قابل استفاده و عمل کردن به آن‌ها لازم است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *