مقاله

درباره کافه ها و مبلمان آن چه می‌دانیم؟

اطلاعاتی درباره کافی شاپ

کافی شاپ‌ها به بخشی جدایی ناپذیر از چشم انداز اجتماعی و فرهنگی ما تبدیل شده‌اند. کافی شاپ‌ها فضایی را برای جمع شدن، کار و معاشرت افراد با طعم یک فنجان قهوه یا چای فراهم می‌کنند. در این مقاله به بررسی مفهوم فرهنگ کافی شاپ و تأثیر آن بر جامعه می‌پردازیم. همچنین اهمیت طراحی داخلی کافی شاپ‌ها و مبلمان استفاده شده در آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ظهور فرهنگ کافی شاپ

قرن هاست که کافی شاپ‌ها وجود داشته‌اند، اما در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. افزایش فرهنگ کافی شاپ را می‌توان به عوامل مختلفی نسبت داد. یکی از دلایل اصلی، افزایش تقاضا برای فضا‌های کاری از راه دور است. به طور خاص بعد از شیوع ویروس کرونا و همه گیر شدن این بیماری، بسیاری از کسب و کار‌ها به سمت دورکاری پیش رفتند. همچنین با ظهور تکنولوژی و با هدف مدیریت هزینه‌ها، افراد و شرکت‌های مختلف تمایل بیشتری به دورکاری دارند. به این منظور کافی شاپ‌ها محیط مناسبی را برای آن‌ها فراهم می‌کنند. کافی شاپ‌ها فضایی آرام و راحت را به وجود آورده‌اند و در بسیاری از آن‌ها وجود اینترنت پر سرعت نیز مزید بر علت محبوبیت آن‌ها شده است.

یکی دیگر از عوامل مؤثر در افزایش فرهنگ کافی شاپ، میل به ارتباط رو در روی افراد است. در دنیای امروز، افراد برای پیشبرد بهتر اهداف خود بیش از هر زمان دیگری تمایل به ارتباط رو در رو دارند. کافی‌شاپ‌ها فضایی را فراهم می‌کنند که افراد می‌توانند با دوستان، همکاران یا حتی غریبه‌ها ملاقات کرده و در گفتگو‌های مفید شرکت داشته باشند.

کافه و صندلی کافه

انتخاب درست صندلی کافه، به کارایی بیشتر کافه کمک می کند

تأثیر انتخاب مبلمان در طراحی کافی شاپ

از آنجایی که یکی از کاربری‌های کافی شاپ‌ها، تبدیل شدن آن‌ها به فضایی برای انجام امور روزانه و کاری شده است، انتخاب نوع مبلمان استفاده شده در این مکان‌ها و نوع چیدمان آن‌ها، تأثیر بسزایی در بهبود عملکرد افراد دارد. می‌توان اینگونه بیان کرد که در کافه‌ها استفاده از مبلمانی که به راحتی افراد را در انجام امور روزانه کمک کند، آنجا را به مکان مورد علاقه آن‌ها تبدیل می‌کند.

یکی از موارد مهم در طراحی یک کافی شاپ، بخش‌بندی فضای مورد نظر، برای استفاده‌های مختلف است. مشتریان کافی شاپ‌ها معمولاً به چند دسته تقسیم می‌شوند و برای هر کدام از این دسته‌ها بهتر است فضایی مخصوص در نظر گرفته شود. به طور مثال بخشی از مشتریان کافه‌ها، صرفاً برای خوردن و آشامیدن و صرف چند دقیقه وقت در کافه‌ها حضور پیدا می‌کنند. برای این افراد می‌توان فضایی به صورت میز بار یا کانتر در نظر گرفت که با صندلی‌های پایه بلند که به صندلی اپن معروفند مجهز می‌شود. برای این افراد زمان اهمیت زیادی دارد و صرف مقداری زمان برای نوشیدن قهوه یا چای برای آن‌ها کافی است. به همین منظور، استفاده از میز و صندلی پایه بلند و یا کانتر می‌تواند جوابگوی نیاز این عزیزان باشد.

بخشی دیگر از مشتریان برای انجام امور روزانه و یا کاری خود در کافی شاپ‌ها حضور پیدا می‌کنند. این افراد نیازمند فضایی هستند که بتوانند از لپ تاپ یا دفترچه و کتاب‌های خود استفاده کنند. برای این افراد باید از صندلی‌های با ارتفاع استاندارد و میز‌های ناهارخوری با ارتفاع استاندارد ۷۵ سانتی‌متر استفاده کرد. به دلیل طولانی شدن حضور این افراد در کافی شاپ، می‌توان برای این قسمت، صندلی‌های با نشیمن بزرگتر و راحت‌تر طراحی کرد.

کافی شاپ و چیدمان مبلمان

مبلمان آفر، تولید کننده میز و صندلی کافه

و دسته سوم افرادی هستند که قرار ملاقات و جلسه‌های کاری خود را در کافه برگزار می‌کنند. استفاده از کاناپه و مبل‌های تک در این قسمت می‌تواند مفید باشد. همچنین این بخش از کافی شاپ با کمی طراحی خاص و نورپردازی می‌تواند به محلی برای برگزاری جشن‌های کوچک مثل جشن تولد بدل شود. برای جشن‌های تا حدود ۲۰ نفر، استفاده از کاناپه راحتی، مبل‌های تک و صندلی‌های میزبان توصیه می‌شود.

همچنین در چیدمان میز و صندلی کافه این مورد را باید مدنظر قرار داد که بعضی افراد دوست دارند در فضایی آرام و بی‌صدا به امور خود در کافه رسیدگی کنند اما بعضی از افراد دوست دارند در فضایی که سایر افراد حضور دارند وقت بگذرانند. برای هر دو این دو مورد بهتر است فضایی مخصوص در نظر گرفته شود و چیدمان میز و صندلی‌ها به گونه‌ای باشد که برای بعضی افراد محیطی دنج و آرام و به دور از رفت و آمد و هیاهو درنظر گرفته شود.

برای هر کافی شاپ با توجه به طراحی درنظر گرفته شده، می‌توان از صندلی و میز‌های فلزی و یا چوبی استفاده کرد. صندلی‌های فلزی نسبت به میز و صندلی‌های غذاخوری چوبی، از دوام بیشتری برخوردارند. اما استفاده از چوب در طراحی داخلی کافه‌ها، حس بهتری نسبت به فلز به محیط می‌بخشد. حتی در بعضی از موارد از ترکیب هر دو جنس برای میز و صندلی‌های ناهارخوری در کافه‌ها استفاده می‌شود. راش وارداتی درجه یک، جنسی است که در صورت استفاده از چوب در طراحی کافه، می‌توان روی آن حساب کرد. این جنس چوب، با تراکم بالا و وزن مناسب، دوام خوبی در برابر استفاده مکرر در کافه‌ها دارد.

سخن نهایی

فرهنگ کافی شاپ به بخشی جدایی ناپذیر از جامعه مدرن تبدیل شده است. کافی شاپ‌ها با ماهیت خود، فرصت‌های جدیدی برای کارآفرینان و افراد جویای کار ایجاد کرده، خلاقیت و بهره وری را تقویت کرده و جوامعی خاص را به وجود آورده‌اند. در همین راستا مبلمان آفر نیز با تجهیز کافی شاپ و رستوران‌های مختلف در سراسر ایران، همیشه تلاش داشته سهم خود را در اعتلای فرهنگ جامعه ادا کند. سالیان درازی است که مبلمان آفر با استفاده از بهترین مواد اولیه، محصولات زیادی برای سلیقه و کاربرد‌های مختلف طراحی و ساخته است. نمونه پروژه‌های انجام شده توسط مبلمان آفر را در صفحه پروژه‌ها می‌توانید مشاهده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *