مقاله

راهکارهایی برای چیدمان بهتر مبلمان

 

گاهی اوقات چیدمان فضای خانه و اتاق می‌تواند به کاری خسته‌کننده بدل شود. نحوه استفاده درست از اجزای مبلمان و بهره‌گیری بهتر از فضا می‌تواند به موضوعی مهم برای بهتر شدن فضای خانه تبدیل شود. بعد از خرید مبلمان و هنگام پر کردن فضای خالی اتاق یا نشیمن خانه، رعایت تعدادی از راهکارهای مفید برای چیدمان می‌تواند این کار طاقت‌فرسا را آسان‌تر کند. بعد از خواندن این نکات متوجه می‌شوید که این کار آن‌چنان‌که به نظر می‌رسد طاقت‌فرسا نیست و حتی می‌تواند به کاری لذت‌بخش برای بهره‌گیری بهتر از فضا تبدیل شود.

در این مقاله نکاتی یادآوری می‌شود که می‌تواند کمک شایانی به کار شما بکند. در ادامه با این نکات مهم و کاربردی آشنا می‌شویم.

یک نقطه کانونی در اتاق انتخاب کنید

در بعضی از فضاها قسمت‌هایی وجود دارد که برای اتاق مهم است و می‌تواند چیدمان مبلمان را رهبری کند. این نقطه می‌تواند یک شومینه یا یک پنجره بزرگ باشد. در برخی موارد این نقطه باید ایجاد شود. مانند قرار دادن یک میز و یا تلویزیون که می‌تواند وسایل دیگر را حول محور خود داشته باشد. بدین ترتیب می‌توانید وسایل دیگر را حول نقطه کانونی که وجود دارد و یا آن را ایجاد کرده‌اید قرار دهید.

 

اجزای مبلمان را به دیوار نچسبانید

در فضاهای کوچک کنونی توقع اینکه مبلمان فاصله زیادی از دیوار داشته باشد سخت است. ولی می‌توانید تا جای ممکن و حداقل چند سانتی‌متر مبلمان را از دیوار فاصله بدهید. اگر فضای بیشتری در اختیاردارید این فاصله را بیشتر کنید. فاصله دادن مبلمان از دیوار می‌تواند به زیبایی فضا کمک بسیاری کرده، گردش هوا و انرژی را تسهیل کند و در حفظ سلامت مبلمان و حتی پوشش دیوار مؤثر باشد.

نقاطی برای مکالمه و گفتگو میان افراد ایجاد کنید

اینکه افراد بتوانند به‌راحتی و بدون ایجاد مزاحمت و حتی چرخاندن گردن با یکدیگر صحبت کنند نکته بسیار مهمی است. در فضای اتاق و در هنگام چیدمان مبلمان به این نکته دقت کنید که مبلمان به طرزی قرار بگیرد که افراد بتوانند به‌راحتی باهم صحبت کنند و فاصله و یا موانعی مانند ستون خانه مانع این امر نشود و یا مجبور نباشند برای انجام گفتگو با صدای بلند صحبت کنند.

هنگام چیدمان مبلمان تعادل را به‌خوبی رعایت کنید

ایجاد تعادل بین اجزای مبلمان در زیبایی آن بسیار اهمیت دارد. مطمئن شوید قسمت‌های مختلف مبلمان به طرزی متعادل کنار هم قرار می‌گیرند. مثلاً قرارگیری اجزای کوچک در یک‌طرف و اجزای بزرگ در طرف دیگر لطمه بدی به زیبایی چیدمان مبلمان وارد می‌کند. پس رعایت این نکته در چیدمان بسیار مهم است. حتی محل قرارگیری میزهای عسلی و جلومبلی در حفظ این تعادل اهمیت زیادی دارد.

محل‌های رفت‌وآمد ایجاد کنید

نحوه چیدمان مبلمان نباید به شکلی باشد که رفت‌وآمد افراد به‌سختی انجام شود. اگر فضای کمی در اختیاردارید چیدمان اجزای مبلمان را طوری انجام دهید که یک معبر برای رفت‌وآمد بین قسمت‌های مبلمان باز باشد. این معبر نباید از پشت مبلمان عبور کند و بهتر است برای ایجاد آن از فاصله میان اجزای مبلمان استفاده کنید.

از فرش‌هایی با اندازه مناسب استفاده کنید

انتخاب فرش مناسب با مبلمان اتاق می‌تواند تأثیر زیادی در زیبایی اتاق داشته باشد. اگر علاقه‌مند هستید که مبلمان روی فرش قرار بگیرد پس بهتر است فرشی را انتخاب کنید که ابعاد بزرگی داشته باشد تا تمام مبلمان روی فرش قرار بگیرد. همچنین می‌توانید فرش یا قالیچه را طوری انتخاب کنید تا فقط میان فضای مبلمان را بپوشاند. ولی دقت کنید که در این حالت پایه‌های مبل روی زمین قرار بگیرد. دراین‌باره حالت نامناسب زمانی است که تعدادی از پایه‌های مبل روی فرش قرار بگیرد و تعدادی روی زمین. این حالت هم در زیبایی فضا تأثیر بدی دارد و هم به فرش و مبلمان شما آسیب وارد می‌کند.

 

به ابعاد میز جلومبلی دقت کنید

بهتر است میزی که برای جلوی مبل‌ها استفاده می‌کنید بزرگ باشد تا فضای کافی برای پذیرایی داشته باشد. بدین ترتیب خیالتان برای استفاده از چند میز راحت می‌شود و دیگر نیازی به خریدن میزهای کوچک ندارید و نیز فضای کمتری را اشغال کرده‌اید. همچنین محل‌های عبور افراد بازتر و رفت‌وآمد بهتر خواهد شد. اگر فضای کافی برای قرار دادن میز بزرگ ندارید می‌توانید از دو میز کوچک‌تر استفاده کنید.

میز و کاناپه را در راستای یکدیگر قرار دهید

مبل‌ها را طوری چیدمان کنید که به اطراف میز دسترسی داشته باشند. بدین ترتیب فضایی ایجاد کرده‌اید که صمیمیت بیشتری دارد و افراد برای صحبت کردن و پذیرایی شدن راحت‌تر خواهند بود. همچنین نظمی که در چیدمان مبل و میز در راستای هم ایجاد کرده‌اید به زیبایی بصری چیدمانتان کمک شایانی خواهد کرد.

از تابش نور جلوگیری نکنید

از مهم‌ترین نکات در هر اتاق پذیرایی نور آن است. هنگامی‌که امکان استفاده از نور طبیعی را در فضای خود دارید توسط پرده‌های ضخیم آن را از بین نبرید و یا پرده‌ها را طوری نصب کنید که امکان جابجایی آن‌ها فراهم باشد تا در روز بتوانید از نور خورشید استفاده کنید. همچنین چیدمان مبل‌ها باید به صورتی باشد که جلوی نور را نگیرد. اگر مجبورید از نورهای مصنوعی استفاده کنید طوری نورپردازی کنید که روی میز اصلی و مرکز چیدمان مبلمان نور کافی داشته باشید. همچنین می‌توانید از نورهای مخفی و یا ملایم برای اطراف مبلمان بهره ببرید. شدت نورهای اطراف نباید از نور اصلی بیشتر باشد چراکه فضای اصلی مبلمان را تحت تأثیر خود قرار داده و در طولانی‌مدت باعث اذیت شدن افراد می‌شود.

از آثار هنری مناسب استفاده کنید

برای زیباتر شدن فضای اطراف مبلمان از تابلوهای زیبا و یا آثار هنری استفاده کنید. آثار چوبی و یا تابلوهای چوبی به گرم‌تر شدن فضا کمک می‌کنند و زیبایی را دوچندان می‌کند. همچنین از مجسمه‌های زیبا در میان اجزای مبلمان می‌توانید استفاده کنید به طرزی که سر راه رفت‌وآمد نباشد. اندازه آثار استفاده‌شده هم خیلی مهم هست. مثلاً قاب عکس استفاده‌شده در دیوار و پشت کاناپه نباید کوچک باشد. از قابی استفاده کنید که ابعاد آن به‌طور تقریبی دو سوم کاناپه باشد تا هماهنگی خوبی با مبلتان ایجاد کند.

 

چیدمان اجزا را ابتدا روی کاغذ بیاورید

برای ایجاد نتیجه بهتر قبل از چیدمان و حتی خرید لوازم، افکارتان را روی کاغذ بیاورید. مساحت قابل‌استفاده را محاسبه کنید و بر اساس آن مبلمان و میز و وسایل دکوری را روی کاغذ پیاده کنید تا بتوانید درک بهتری از نحوه چیدمان و خرید وسایل موردنیاز به دست بیاورید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *